20 december 2012

Välkomna världens undergång.

Det är ju många olika trossamfund som tror att världens undergång inträffar imorgon... I Paris pratar man ganska så mycket om det. Har blivit en grej liksom. Många barer spelar på det, det finns till och med en "Geek-bar" som heter just "Le dernier bar avant la fin du monde", alltså sista baren innan jordens undergång. Le Complot, ett ställe jag går till ibland bjuder i helgen in till "Le dernier bar après la fin du monde" med andra ord den sista baren efter jordens undergång. På radion rekommenderas det i skrivande stund att vidta försiktighetsåtgärder (på skoj men ändå). Och imorgon, när världens undergång skall inträffa, kommer radiostationen France Inter ägna hela dagens program åt "rädsla".

Häromdagen fick jag ett personligt brev i brevlådan som inte såg ut som räkning eller direktreklam. Mitt namn och min adress var handskriven på kuvertet. Fint och spännande tyckte jag. Inget frimärke. Någon som verkligen har ansträngt sig alltså och tagit sig ändå till min brevlåda! Men det vara tyvärr bara Jehovas vittnen som bekymrade sig... om världens undergång. De inbjuder till samtal i en lokal i mina kvarter. De lovar att inte ta betalt. Bara bekymra sig tillsammans. Vittnena förbereder en skrift där de samlar texter om den kommande undergången, hur vi kan förbereda oss och så vidare. Det känns ju tryggt.

Om några timmar flyger jag till Budapest. Skall bli spännande att se om de hanterar världens undergång där.

PS. Även om jag såklart inte tror på allt det här så kan jag inte låta bli att tänka att skönt att mitt flyg går idag och inte imorgon. Eller?
PPS. Läste precis på FB om hur Taco-folket är några av dem som oroar sig extremt mycket för undergången imorgon. Till dem kan man säga "Tac o hej!" Tack Rebecka för den.

1 kommentar:

  1. Om varlden gar under imorgon sa far vi ju ga under tillsammans i alla fall. Synd bara att Viveca far ga under ensam i Paris.

    SvaraRadera