17 mars 2012

Fransk cykelkoloni

Jag cyklar. Oftast mot grönt ljus. Men det händer att jag trampar vidare när det är rött. När ingen är där. Och idag sa en yngling på scooter BRAVO till mig för att jag stannade vid rödljuset. Som om. Det skulle vara något att få beröm för. Va?
Enligt statistiken skulle jag nog ha fått böter.
Flera gånger.
90€.
Tur för mig att polisen mest är upptagen med att stoppa ynglingar på scooter. Eller ynglingar i bil. Ynglingar som inte är lika vita som fransoser är. För att upprätthålla den koloniala ordningen. Och för att leverera siffror till Sarkozy och Guéant. Inrikesministern sa vid ett tillfälle att alla civilisationer inte är värda lika mycket. Bara så vi vet.

1 kommentar:

  1. Apropå detta så höll jag på att bli prejad av en undercoverpolisbil (en grå van) igår. Den bara svischade in framför mig på cykelbanan, och jag tänkte först "hjälp den kommer köra på mig", och sedan när jag såg att den hade små diskreta blåljus "hjälp jag kommer få böter" (jag cyklade nämligen utan cykellampor). Men det skulle den inte, den skulle gripa svarttaxiföraren i bilen framför. PHEW!

    SvaraRadera