27 februari 2011

Sol i mitt ansikte med Edith

Söndagssol. Söndagstidning. Söndagslunch. Söndagsbio. Söndagstrivsel. Ett försök i att dissikera söndagen. För at nå söndagsbalans.


Solen inger frihet. Himlen klarnar. Den parisiska gråheten luckras sakta upp. Staden blir genast större. Jag kan andas. Men de grådova haussmanska husen mot den gråvita himlen fångar mig, stänger in mig i ett minimalt grått rum. Ingen väg ut. Jag hittar aldrig en passande nyckel. Ibland tvivlar jag till och med på om det går.

Sol, jag välkomnar dig! Ge mig styrka! Energi! Lust! Mod! Fågelkvitter!

De franska nycklarna är väldigt komplicerade i sin form. Det känns så bekant. Och nyckelknippan som bara blir större och större. Fantastiskt! Alla dessa möjligheter. För att hitta rätt. För att skapa en liten värld i den stora. Vilja avvika från den förbannade normen som hänger över oss. Men också vara en del av något och samtidigt vara sig själv.

Tack Edith för att du också hatar söndagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar